Vrijdag 15 Juli 2016
De camper staat voor de deur. Wordt ingepakt…
Er zaten nogal wat zaken tegen de twee weken voorafgaand aan deze dag. De APK verloopt op 30 Juli. Een lastige datum, aangezien die meestal midden in de vakantie ligt. In de meeste gevallen zorg ik er voor dat ik ruim voor die tijd de camper naar de garage breng en dat is dit keer maar goed ook. Er was nogal wat mis. Een lekke schokbreker, een kapotte as-mof, een kapot voorwiellager…
Gelukkig ruim op tijd dus. Maar ….. het bestelde voorwiellagen is niet het juiste lager… Paniek paniek aangezien ik pas krap een week voor de vakantie terecht kan. Ik raak in een stress als er wordt gezegd: Och, voor Zaterdag zal ie wel klaar zijn…
Maar goed, wat kun je doen … afwachten en hopen dat het allemaal goed gaat. Op maandag om 10 voor zes wordt ik gebeld. Hij is klaar!!! Ik snel me richting garage en haal de camper op en zet hem op het kerkplein.
Wij wonen in een smalle straat maar met een beetje puzzelen lukt het altijd om de camper voor de deur te zetten. Wel handig als je van alles en nog wat moet doen. Er zijn problemen met de schoon waterpomp, die moet worden vervangen en nog wat kleine dingen die gedaan moeten worden.
Echter, de overbuurman heeft een caravan, gelukkig heeft hij plaats naast zijn huis maar dat betekend wel dat de camper even weg moet zodat hij zijn caravan op de plaats kan zetten. En ja hoor, de camper start niet !!
Gelukkig heb ik een starthulp. Ik kijk de papieren na en het blijkt dat de accu nu ruim een jaar oud is. Kan dus niet stuk zijn, dus maar even langs gaan bij de leverancier. Vooraf maar even een uur met de camper op pad om de accu goed op te laden, de leverancier kijkt alles na en er is geen probleem met de accu, ook de dynamo werkt goed. Waarschijnlijk toch niet voldoende met de camper op pad geweest ….
Zaterdag 16 Juli 2016
Vandaag gaan we op pad. Al vroeg zijn we wakker, er moet best nog veel worden gedaan. Het meeste werk is toch wel de fietsendrager en de fietsen monteren. Ook de schoon water tank is nog leeg.
Ik moet de camper iets verzetten om de fietsendrager te monteren, mooie test of hij goed start. Gelukkig geen probleem, hij start onmiddellijk. Het geeft wel een fijn gevoel om een start hulp mee te nemen voor in het geval dat …
Gedurende deze vakantie maakt onze dochter met de kleinkinderen gebruik van ons huis. Ze woont op een flatje en het is gewoon lekker als ze dan 3 weekjes de beschikking hebben over een tuin. Bovendien kan ze mooi voor onze poes zorgen.
Om iets over 10:00 uur komen ze aan. Kunnen we nog net een paar zaken doornemen voor wij om half elf vertrekken. Voor het inchecken voor de boot staat dat je minimaal een uur van te voren aanwezig moet zijn. Wij komen om kwart over elf aan. Op dat moment is de parkeergelegenheid van de haven al zo goed als vol.
Tot aan het inchecken wat om 12:10 begint officieel loopt het zo vol dan de auto’s tot over het spoor staan te wachten. Om 12:00 begint men met het inchecken en om kwart over twaalf staan we voorbij de paspoort controle te wachten op onze beurt om aan boord te gaan.
Als het dan zover is, rijden we aan boord in het
laadruim voor vrachtwagens. Vervolgens moeten we naar dek 9 waar alle faciliteiten voor de passagiers zijn gesitueerd. Dat zijn heel veel trappen…
Het is erg druk aan boord maar gelukkig hebben we stoelen in de Stena lounge besteld zodat we in ieder geval lekker rustig onder het genot van een hapje en een drankje kunnen wachten tot we aan de overkant zijn. De reis duurt zo’n 7 uren en dat is toch wel erg lang…
Op tijd komen we aan in Harwich. Ontschepen gaat ook snel en in minder dan geen tijd vertrekken we richting Witnesham waar we terecht kunnen bij “Burnt House Farm” waar we in 2012 ook al een keer gestaan hebben.
Na een uurtje komen we daar aan en natuurlijk is er plaats. We zijn de enige maar we staan nog geen 10 minuten of de tweede camper komt aan.
Het is al laat dus na een paar versnaperingen stappen we het bed in.
Zondag 17 juli 2016
Het is warm. Erg warm. We kijken naar de weersverwachting voor de rest van de week en zien dat we beter een beetje in het gebied kunnen blijven waar we zijn. En dat doen we dan ook. Het is erg warm en we zitten lekker de hele dag buiten in de zon of in de schaduw, maar net waar we willen zitten.
Ik heb de antennes opgezet en probeer wat verbindingen te maken. Helaas zijn de condities niet optimaal en het lukt niet om een verbinding te maken. Ook DMR werkt niet mee.
Dus doen we de hele dag wat we horen te doen op vakantie: niks.
Dinsdag 19 juli 2016
Vandaag rijden we verder naar het noorden, richting het Peak District. Het weer blijft mooi. We worden het eerste gedeelte van de weg binnendoor gestuurd en komen vervolgens terecht op de M1. We hebben een camping opgezocht in de buur van Derby. Een klein plaatsje buiten de stad waar we eerst wat noodzakelijke boodschappen doen voor we bij de camping gaan kijken om te zien of er plaats is.
We komen aan en de poort blijkt afgesloten met een enorm hangslot. Het lijkt er op dat de camping dicht is. Plotseling komt er aan de andere kant een jongeman op duiken met een motorfiets. Het blijkt een gast op de camping te zijn die zo vriendelijk is om de beheerster te waarschuwen.
Er blijkt nog 1 plek beschikbaar te zijn voor 1 nacht met elektra. Die is dus voor ons. We staan naast en klein riviertje waar vanaf de camping in gevist kan worden. De camping is heel simpel, zoals wij hem het liefste hebben. Geen douches (hebben we zelf) en simpel sanitair wat schoon is.
We genieten nog even van het weer wat weer erg lekker is. Na het warm eten zitten we nog een poosje buiten. Gelukkig koelt het een beetje af voor we gaan slapen.
Woensdag 20 juli 2016
We worden wakker en het zonnetje schijnt al weer. Langzaam komen we op gang en na het ontbijt gaan we opruimen om verder te gaan met de trip. We hebben beloofd dat we ergens een bloemetje gaan brengen voor de dochter van vrienden van ons die in Engeland woont. Ook hebben we afgesproken met een collega die in het peak district op vakantie is.
We hebben getracht om haar te vinden maar helaas is het niet gelukt. Het nadeel van het peak district is dat het zo uitgestrekt is en er soms helemaal geen dekking is voor de mobiele telefoon. Na 2 uur zoeken hebben we het maar opgegeven en zijn verder gegaan om het bosje bloemen te gaan bezorgen. Ook dat lukt maar net, helaas was de jonge dame niet thuis dus hebben we de bloemen in een plastic zak gevuld met water voor de deur gezet.
Daarna zijn we verder gereden richting sheffield waar we een pub met gelegenheid tot overnachten hebben gevonden. We hebben daar de avond maaltijd genoten en mochten tegen betaling van 4 pond voor het gebruik van de elektriciteit daar ook overnachten.
Op de parkeerplaats kwam ik onderstaande schitterende auto tegen.
Na de maaltijd drinken we nog wat maar besluiten om toch maar redelijk vroeg naar bed te gaan. Een paar uur zoeken in een camper is toch best vermoeiend.
Donderdag 21 juli 2016
De volgende ochtend worden we wakker op een bijna lege parkeerplaats. Ik ga op zoek naar een plek waar ik het grijze afvalwater kwijt kan. Die moet er zijn volgens de gegevens maar ik kan hem niet vinden. Uiteindelijk vonden we een klein putje waar een regenpijp in zat en daar konden we met behulp van een emmer onze vuilwatertank legen.
We vertrokken in dezelfde richting als waar we vandaan kwamen. Het doel van vandaag is Stockport met als eindbestemming Leyland waar we een paar nachtjes bij onze dochter zullen slapen. In Stockport woont Chris. We hebben voor hem wat Nederlandse producten mee genomen die hij lekker vindt. Chris is een halve Nederlander die ik ken van de zendhobby.
Chris werkt tot 6 uur dus wij gaan op ons gemak dwars door het peak district wat op zich al een mooie tocht is. In het stadje Glossop doen we nog een camper dealer aan om de voorraad toilet vloeistof aan te vullen en gaan we wat boodschappen doen bij Tesco. Aangezien we rond het tijdstip van het avond eten bij Chris worden verwacht maken we op de parkeerplaats bij Tesco onze warme prak van die dag klaar.
Als die is opgegeten rijden we door naar Stockport waar we een park vinden waar we wat tijd kunnen door brengen. Het is niet zo warm als gisteren dus blijven we lekker in de camper waar ik zelfs nog even in slaap val.
Om half 6 werken we nog een broodje naar binnen en vertrekken we richting Chris. Daar worden we hartelijk ontvangen en na een bak koffie vertrekken we dan naar Leyland waar we om ongeveer 8 uur aan komen. Onderweg worden we overvallen door een enorme bui die het verkeer op de M61 danig vertraagt.
Dinsdag 26 Juli 2016
Na een leuk weekend met onze dochter en schoonzoon vertrekken we op dinsdag ochtend richting de M6 en de M74. Het is de bedoeling dat we deze blijven volgen tot na Glasgow en dan de westkust van Schotland blijven volgen.
Voor Glasgow besluiten we de M74 af te gaan en binnendoor naar de westkust te rijden om daar een camping te zoeken. Nu zijn de campings niet erg dik gezaaid in schotland dus pas ruim in de middag vinden we een “Listed Caravan and Camping” site in de plaats Muirkirk. (zie het kaartje). Nu staan deze campsites bekend als “posh” maar duur. Deze echter voldeed maar aan 1 criterium, en dat was niet “posh”.
Voor 20 pond per nacht kregen we een plek toegewezen op een “hardstanding” tussen andere plekken die al dan niet permanent bewoond zijn. De hele camping zag er nogal rommelig uit met aan het begin een gebouw wat in vroeger jaren een “Bar en Lounge” geweest moet zijn gezien de tekst op de gevel.
Gelukkig zijn elektra en douches verder gratis, maar ook het toilet gebouw ziet er uit als op een 50ger jaren camping.
Het weer wordt er ook niet beter op, we zoeken op het (trage) internet naar de weersverwachting in Groot Brittannië en we komen er achter dat het slechter wordt in de richting die we gepland hebben, en beter in de richting waar we vandaan komen. We besluiten dan maar om de volgende morgen terug te rijden richting snelweg en dan vanaf het plaatsje Moffat naar het oosten te rijden om vervolgens langs de oostkust af te zakken naar het zuiden met de hoop dat we dan beter weer treffen.
’s Avonds kijken we nog wat televisie met onze nieuw aangeschafte digitale TV antenne welke wonderbaarlijk goed werkt. De antenne is plat en we ontvangen veel zenders terwijl de antenne plat op het dashboard ligt. Ik schrijf nog wat plaatsen op die we langs moeten op onze route naar het oosten en vervolgens gaan we naar bed.
Woensdag 27 juli 2016
Al vroeg zijn we op. Kennelijk heb ik een biologische wekker welke op tijd af gaat als we verder willen trekken.
We lopen naar het douchegebouw en belanden in de 50ger jaren. Ik trek een douche deur open en tref in de douche een naakte man aan die vergeten was om de deur af te sluiten. Dat heb ik weer …
Alle douches zijn bezet, maar na een 5 tal minuten gaat er een douche deur open en stapt er een man naar buiten met een kop koffie in zijn hand… Ben ik in een bar beland???
Na het douchen gaan we eerst maar eten voordat we gaan servicen. We hoeven alleen maar water bij te vullen en dat is zo gebeurd.
We rijden terug richting Moffat en komen daar terecht op een prachtige route richting Selkirk waar we in de buurt een camperplaats hebben gevonden.
We rijden door een prachtig gebied met smalle wegen en cattle grids, waar de schapen los lopen langs de weg.
In de plaats Selkirk aangekomen gaan we eerst maar eens tanken, boodschappen doen en eten, in die volgorde. We vinden een aardige parkeer plaats waar we op het gemak een boterham nemen voor we vertrekken richting Hawick waar de camperplek zou moeten zijn. Op de navigatie zie ik dat dit maar zo’n 10 mijl oftewel 16 kilometer is.
Aangekomen in de plaats waar de camperplek zou moeten zijn besluiten we dat we niet gebruik gaan maken van deze plek. Het is een enorme parkeerplek met 5 camper plaatsen midden in een stad. Niks voor ons dus we vertrekken weer richting de oostkust.
We kijken gedurende de rit goed uit naar plaatsen met een camping. Op de route vinden we een camping die ons wel lijkt en we gaan er kijken. Helaas, het is een camping voor tenten, zonder stroom maar wel erg leuk. Jammer dat daar geen campers mogen staan.
We rijden door en komen nog twee van die “posh” campings tegen voor dat ik in de buurt van het plaatsje Jedburgh een bordje in de berm zie staan: camping 2 mile.
Natuurlijk was ik er al voorbij voor ik linksaf kon slaan dus draaiden we verderop om terug naar de afslag waar het bord bij staat.
We slaan af en rijden door een dorpje heen en volgen de weg waar we inderdaad na verloop van tijd een kleine camping vinden. We draaien de werf van een boerderij op en vinden daar 2 velden met alleen maar 1 tent op 1 van die velden.
Er komt een mevrouw naar ons toe lopen en ik vraag haar of er plek is voor ons. Stomme vraag denk ik, er is wel plek voor 50 caravans op het veld en natuurlijk kunnen we terecht. Het is allemaal heel simpel, gewoon maar schoon, alles is aanwezig, douche, toilet, schoon water enz.
We besluiten om hier twee nachten te blijven, ook gezien de prijs, 14 pond per nacht. We blijven natuurlijk Hollanders!! Ik zet ook mijn antenne op zodat ik nog kan proberen wat verbindingen te maken vanuit schotland met als call MM/PG4W.
Gedurende ons verblijf op deze camping is het weer redelijk goed. Zo nu en dan een buitje en zo nu en dan zon. Het lukt me ook nog om wat verbindingen te maken. o.a. met PD3WDK Ewoud, die echter al snel verdwijnt met de conditie’s
29 Juli 2016
Vandaag vertrekken we weer naar onze volgende bestemming. Via allerlei binnen wegen vertrekken we in zuidelijke richting met het doel om zo’n 200-250 kilometer te rijden.
Als eindpunt hebben we Newcastle ingevoerd maar meer als algemene richting, niet per se als eindbestemming voor die dag. Op een gegeven moment zijn we het zat en beginnen aan een zoektocht naar een camping. Dat valt nog niet mee. Het is de laatste schooldag van de Engelse scholen en een flink aantal campings is “fully booked”. Een van de beheerders geeft ons een tip voor een camping zo’n 10 minuten verder op.
We komen aan bij een paarden manege met een vervallen restaurant en dito camping. Aangezien we het zat zijn blijven we toch maar, maar moeten wel £ 17,00 neer tellen voor een stuk gras, inclusief elektra. Behalve toiletten zijn er geen andere faciliteiten maar besluiten dan toch maar om hier voor 1 nacht te blijven.
Het is een echt mistroostige boel waar elke zaterdag een kofferbak verkoop plaats vindt, wat een populaire tak van dagbesteding is in Engeland. We blijven dan maar lekker binnen en na het avond eten kijken we nog wat televisie en gaan bijtijds naar bed.
Het is zo deprimerend dat ik er geen foto’s van heb gemaakt !
30 Juli 2016
We worden bijtijds wakker en na het ontbijt en douchen vullen we de schoon water tank weer bij waarna we snel vertrekken van deze mistroostige deprimerende plek.
We hebben gekozen voor een bestemming in de Yorkshire Moors en willen daar dan ook een paar dagen blijven. Via campercontact.nl hebben we ons oog laten vallen op een camperplaats in Langdale End, genaamd South More Farm. De route die we hebben gekozen is via Whitby en Scarborough.
Tot aan Whitby rijden we langs de costal road. Op een gegeven moment is er een parkeerplaats beschikbaar langs de weg waar we met de camper even kunnen parkeren zodat we oven over het duin hen kunnen klimmen naar de zee. Vanaf het duin hebben we een prachtig uitzicht naar de zee waar we uitzicht hebben op een schier eiland wat bij hoog water een eiland wordt.
Iets verder op ligt het plaatsje Seahouses wat door de ligging is omgevormd tot een toeristische attractie. We hebben wat cash nodig omdat je niet bij elke camping kan pinnen en ik heb via de telefoon twee plekken gevonden waar dat kan in het plaatsje. De ene plek staat een man of 20 te wachten tot ze aan de beurt zijn, de andere plek is langs de hoofdstraat waar het behoorlijk druk is, en dus geen mogelijkheid om even te stoppen. Aangezien het nutteloos is om alleen voor een bezoek aan de geld automaat £ 3,00 te betalen om te mogen parkeren besluiten we om dan maar door te rijden.
We rijden door langs de Costal Route. Op een gegeven moment komen we terecht in een file. Aangezien de weg bochtig en heuvelachtig is kunnen we niet zien wat er aan de hand is. Volgens de navigatie is de eerstvolgende rotonde zo’n 16 mijl verder aan de rand van Whitby en ik hoop dat we niet al in de file staan om die rotonde op te kunnen.
Na een 15 tal minuten kunnen we de oorzaak zien. Op de smalle twee baans weg staat een vracht auto met pech en de hulp diensten zijn al druk bezig om de vrachtwagen weer op weg te helpen maar aangezien het maar een tweebaans weg is en er natuurlijk ook tegenliggers aan komen duurt het wat langer voor dat we er voorbij kunnen komen.
Als we er eenmaal voorbij zijn zijn we binnen 15 minuten aangekomen in Whitby. We willen wat tijd door brengen op de boulevard die erg mooi is maar doordat ik een verkeerde afslag neem komen we uit op de weg naar het centrum en de brug over de zee arm die ons richting Scarborough brengt.
Omkeren met een camper is uitgesloten op de smalle twee baans weg en aangezien de brug maar 1 baan heeft zit er niets anders op om dan maar in de file te blijven. Het kost ons ruim een half uur om door het centrum over de brug te komen wat een afstand is van plusminus 500 meter.In het centrum ziet het werkelijk zwart van de mensen zo op de eerste dag van de school vakanties en deze mensen kijken niet krap! Het is dus ook nog zaak om goed op te letten om geen mensen te raken !
Toen we eindelijk richting Scarborough reden kwamen we links van de weg een soort van buurtsuper tegen. Gelukkig konden we 100 meter verder parkeren en zijn vervolgens terug gelopen om daar ook wat boodschappen te doen. In het winkeltje stond een commerciële geld automaat. Dat betekend dat als je uit zo’n automaat geld op neemt je daar voor moet betalen. Daar had ik niet zo’n zin in dus zijn we voor de cash een beetje door gereden.
Via de telefoon zoeken we een gewone geld automaat en we vinden er 4 op ee rijtje bij een Barclays bank in een vrij grote plaats waar het ook al erg druk is. Hiena rijden we door richting Scarborough. In de buurt aangekomen bezoeken we een aantal campings die allemaal vol zitten.
Dan eerst maar wat eten. We stoppen op een parkeerplaats in de Yorkshire Moors waar we ondertussen al zijn aangekomen. Na de boterham rijden we verder. We zijn ondertussen al in de buurt van de camperplaats aangekomen, waar we echter alleen maar kunnen staan en verder geen faciliteiten zijn. Dit is lastig aangezien we op de vorige camping niet konden servicen maar gezien de drukte op de diverse campings hebben we weinig keus.
Op een gegeven moment moet ik rechts af slaan om bij de camperplaats te komen. De weg is smal, wordt nog smaller en na een paar mijl verandert hij in een onverharde weg. Wederom geen keus, omdraaien is geen optie. Telefonie en internet heeft kennelijk opgehouden te bestaan, van beide hebben we geen signaal meer.
Op de coordinaten van de camperplaats vinden we geen camperplaats. Balen. Dat is al eens eerder gebeurd. We besluiten toch maar verder te rijden en komen weer op een verharde weg uit. Plotseling zien we een bord aan de rechtse kant van de weg. Ik rijd een stukje achteruit zodat we het bord kunnen lezen wat naast de inrit van een huis staat. Het blijk South Moore Farm te zijn. Kennelijk zijn de coordinaten op Campercontact niet helemaal juist.
We draaien de oprit op en komen aan bij het huis. Een oudere vrouw komt naar buiten. Er staat verder geen enkel kampeermiddel dus de vraag of er plek is voor 1 nacht is eigenlijk overbodig. Voor £ 10.00 per nacht kunnen we hier staan. Ondanks dat er in Campercontact staat dat er geen faciliteiten zijn kunnen we toch stroom krijgen en de volgende morgen blijkt ook dat we ons vuil water en toilet kunnen legen!
31 juli 2016
We staan op een stuk weide met een prachtig uitzicht over een andere weide waar een aantal kippen en eenden rond een vijver scharrelen. Nadat we geserviced hebben vertrekken we op aanraden van de eigenaal weer in de richting waar we vandaan komen, maar blijven op de verhardde weg.
We willen richting Goathland en de weg daar naar toe leid over een verhardde tolweg waar de tol £ 8.00 bedraagd. Van de beheerder van de camperplaats hebben we een kaartje mee gekregen waardoor we een aangepast tarief van £ 4.00 betalen.
De tolweg gaat door Dalby Forest, een prachtig gebied met goed onderhouden toiletten en parkeerplaatsen. De tol is dus kennelijk om dit prachtige gebied bij te kunnen houden. We stoppen nog even op een van de vele parkeerplaatsen om gebruik te maken van de keurige toiletten die perfect onderhouden en super schoon zijn. Ook maken we nog wat foto’s in de buurt waarna we verder rijden over de tolweg.
Alle informatie over dit prachtige forest kunt u HIER vinden.
Uit het bos komen we aan op de weg naar Whitby. Voor we in Whitby aan komen is de afslag naar Goathland waar we ons oog hebben laten vallen op een camping genaamd Abbout House Farm. In Goathland zijn de televisie opnames gemaakt van de serie Heartbeat welke 9 seizoenen omvat, een serie waar wij toen we in Engeland woonden noal verknocht aan waren. Het is hier een populaire serie opgenomen, die al vele jaren geleden is gestopt maar de plaats wordt nog heel veel bezocht door toeristen.
In Goathland aangekomen slaan we de weg in naast de pub en na een goede mijl hotsen en stoten komen we aan bij een aantal velden met tenten en caravans er op. Zo te zien geen stroom wat voor ons toch wel enigszins belangrijk is. We parkeren de camper en gaan te voet over een nog smallere en steile weg naar het gebouw waar ook de receptie is.
Ik vraag of er plaatsen zijn met electra, dat blijkt zo te zijn maar alleen voorbij het huis onder de spoorbrug door. Ik kijk zo eens naar de brug en vraag me af of ik daar met de camper wel onderdoor kan. Volgens de beheerder moet het net kunnen. En dat is ook zo.
Er zijn achter de spoorbrug een paar plaatsen op beton maar ook op het gras, allen met stroom. Alleen de plaatsen op het gras zijn nog bezet, aangezien we nogal vroeg zijn. We besluiten te wachten en zetten de camper zo lang op de beton plaat.
Ik loop een paar keer heen en weer tussen de beton plaat en het grasveld en al snel heeft men in de gaten dat wij staan te wachten tot ze weg zijn. Een van de caravans blijft nog staan maar de andere drie zijn al bezig om de boel op te ruimen, kennelijk horen ze bij elkaar.
Men is zo vriendelijk om de caravan en de auto alvast opzij te zetten zodat we de camper op een mooi plekje kunnen zetten. Het is warm weer en we kiezen een plekje half in de schaduw zodat we ’s morgens niet uit ons bed drijven.
Ik gebruik de rest van de middag om de draad antenne op te zetten. Er zijn wel voldoende bomen maar die staan of vlak achter ons, of ver weg. Gelukkig heb ik nog een nieuwe lijn van 20 meter bij me die ik aan het einde van de draad bevestig. Na een aantal pogingen hangt de draad zo hoog dat hij practisch horizontaal hangt. Daarna moeten we nog even naar het dorp om wat fourage aan te schaffen. Dat zal nog niet mee vallen aangezien alle winkeltjes zijn omgetoverd tot souvenier winkel.
We lopen het eerste stuk met de fiets aan de hand naar boven aangezien het zo steil is dat fietsen onmogelijk is. We komen aan in het dorp en vinden in een van de winkeltjes toch wat kruidenierswaren, all is het niet veel. We kopen de hele vlees voorraad en brood voorraad op en fietsen vervolgens weer terug naar de camping wat een stuk makkelijker gaat in de afdaling. We blijven hier 3 nachten.
De plaats Goathland is zo afgelegen dat er geen televisie signaal, geen telefoon signaal en geen internet is. We besluiten na het eten dan maar om een film te kijken. Gelukkig hebben we altijd een aardige voorraad DVD’s bij ons.
1 augustus 2016.
We hebben besloten dat we vandaag de toerist uit hangen. Met de fiets vertrekken we richting het station waar we de stoomtrein naar Pickering nemen. De rit duurt ongeveer 45 minuten. De trein kwam laat het station in waardoor we rond 12 uur in Pickering aan komen.
In Pickering is maandag marktdag dus we konden de markt over. We willen ook kijken of we hier nog wat boodschappen kunnen kopen zodat we ’s avons kunnen barbequen. Er is ook een vlooienmarkt waar we door heen lopen en nog wat zaken aan schaffen.
Ik vindt een redelijk grote supermarkt waar we wat boodschappen halen. Niet te veel want het moet allemaal mee gesleept worden met de trein. We zijn op tijd weer terug op het station waar we de trein van 14:15 uur kunnen halen. Pickering is een eind station dus ald de trein aan komt moet de locomotief worden afgekoppend en aan de andere kant weer aangekoppeld. Helaast is ook deze trein te laat dus voor we vertrokken vanuit Pickering wat het al weer kwart voor 3.
Aangekomen in Goathland fietsen we nog even naar de winkeltjes waar we nog een ijsje eten voor we terug gaan naar de camping. Op de camping graven we de barbeque uit het bankje en sluien we aan op de gasvoorziening van de camper. Het zonnetje komt ons nog even opvrolijken en na verloop van tijd zitten we vol. De rest van het vlees dan maar in de koelkast voor bij de aardappels de volgende dag.
Al snel is de boel opgeruimd en zitten we binnen aangezien als het zonnetje weg is het toch wel redelijk koud wordt buiten. Ik zet de set een poosje aan en weet nog een korte verbinding te maken met Chris, M0OGG. Verder is er niet zoveel te beleven, ik luister nog even naar de vakantie ronde maar aangezien we beiden nogal moe zijn besluiten we om bijtijds de kooi in te klimmen.
2 augustus 2016.
Vandaag doen we niks. Dat wil zeggen we gaan de camping niet af. Ik kruip achter de PC om het verslag vast voor te bereiden. Ik kan het nog niet plaatsen vanwege de afwezigheid van het internet maar ben toch wel de hele morgen bezig, zo nu en dan afgeleid door de konijnen die hier op het veld rond huppelen.
Na het middag eter begin ik op mijn gemak met het opruimen van de camper. Dat betekend dat ik de antenne’s weg haal, de fietsen op de fietsen drager zet enzovoorts zodat we de volgende ochtend praktisch gelijk weg kunnen rijden.
Om de rest van de middag te vullen lezen we wat of doen een spelletje.
3 augustus 2016.
Na het douchen zijn we al snel klaar om te vertrekken. Drie nachten hebben we gestaan dus moet er nodig worden geserviced. Nadat we dit hebben gedaan wordt de camper onder het lage spoorbrugje gemanoeuvreerd en hobbelen we terug over het pad langs de camping terug het dorp in.
De navigatie wil ons graag rechts af hebben maar daar zijn we vandaan gekomen. Dus ben ik eigenwijs en sla ik links af. We rijden door het dorp en volgen de borden richting Pickering waar we nog wat boodschappen willen doen. Op een gegeven moment komen we uit bij een spoorviaduct uit met een doorrijhoogte van 3.20 meter. Dat gaat dus niet…
Dan maar weer terug door het dorp de andere richting in. Na verloop van tijd komen we uit bij de A169 richting Pickering. Een 20 minuten verder komen we aan in het stadje en zoeken we de winkel op. Het is een toeristisch stadje, eindpunt van de Yorkshire Moors Steam Railway dus is het er redelijk druk.
We zoeken de supermarkt op en slaan een redelijk grote hoeveelheid fourage in. Het is de bedoeling dat we de op 1 na laatste nacht door brengen op de plek waar we deze vakantie zijn begonnen maar dat is nog bijna 500 kilometer. Ik ben niet van plan om dat in 1x te doen maar stel wel de plek in op de navigatie en dus gaan we op weg.
We leggen de meeste afstand af via de A1 wat niet een hele snelle weg is maar toch gaat het redelijk. ’s Middags rond een uur of 3 zijn we het zat en gaan we in de buurt van Newark zoeken naar een camping.
Rond 3 uur komen we aan op Smeaton’s lake Caravan and Fishing park waar we een plekje krijgen toegewezen aan de rand van het meer. Een leuk plekje en het weer werkt ook nog eens mee. We zetten de stoeltjes buiten in het gras en genieten nog een poosje van de zon.
4 augustus 2016
Om 08:36 uur vertrekken we weer van de camping en vervolgen onze weg naar Witnesham, de camperplaats waar de vakantie begon. We komen redelijk vroeg aan maar stoppen eerst nog in Newmarket voor wat boodschappen voor de laatste dagen van de vakantie.
We zijn de enige bezoeker van de plaats en kunnen gaan staan waar e willen. We hebben een lekker plekje genomen waar we nog heerlijk kunnen genieten van alweer een mooie dag. We zijn vroeg genoeg om de antenne’s nog even op te zetten en ik maak zowaar nog een paar verbindingen met een aantal Nederlandse, Belgische en Engelse stations.
5 augustus 2016
Aangezien we de volgende dag maar een uurtje hoeven rijden blijven we tot na de lunch op de camperplaats staan waar we wederom genieten van een mooie dag. Vlak voor de lunch breek ik de antennes af en ruim de boel op.
We lunchen en na de lunch nemen we afscheid van de beheerder en zetten koers naar Harwich waar we de volgende morgen om 9 uur zullen vertrekken richting Hoek van Holland.
Maar eerst gaan we nog wat drinken en een hapje eten in een pub voor we terug lopen naar de haven waar de camper geparkeerd staat op de parkeerplaats van de ferry waar we de nacht zullen door brengen.
Kort nadat we in de camper aan komen komt er nog een Nederlandse camper aan die voor ons parkeert. Het is wederom mooi weer dus de mensen pakken hun stoeltjes en gaan buiten zitten. Na verloop van tijd komen er nog een paar caravans bij die de nacht gaan door brengen op de parkeerplaats.
6 augustus 2016
De wekker staat op 06:00 uur maar natuurlijk ben ik daar voor al wakker. Ik zet de boiler aan en kijk even naar buiten. Er zijn ondertussen zo veel campers en caravans bij gekomen dat ik me waan op een camping.
Er staan ook al een aantal voertuigen te wachten voor de slagboom en er loopt zelfs al een medewerker in een reflecterend vestje rond.
We douchen en eten een ontbijtje. Daarna sluiten we aan bij de rij voor het poortje wat om klokslag 07:00 uur open gaat. We kunnen al vrij snel in checken en daarna volgt nog een lange periode wachten voor er kan worden ingescheept.
Als we dan eindelijk aan boord kunnen nemen we de lift naar de 9e verdieping waar zich de publieke ruimtes bevinden en zoeken de Stena Lounge op waar we 7 lange uren moeten wachten tot we eindelijk aankomen in Hoek van Holland. Zo lang wachten sloopt je.
Ondanks dat de boot iets vertraagd was bij vertrek kwam hij toch op tijd aan op de eindbestemming en met 40 minuten waren we thuis.
—EINDE—