deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op maandag19 augustus
20 juli – 21 juli
Het is zover. We hebben de camper terug van de reparateur, hij zou nu 100% in orde moeten zijn na de onfortuinlijke duik in April. Gisteren was Corrie’s laatste werkdag. Ze is nu helemaal gestopt zodat we ons kunnen concentreren op de vakantie en het reizen.
Dit weekend hebben we gereserveerd in Hoornaar waar Gert en Thea ook staan met de caravan. Zaterdag ochtend laden we de boel in en vertrekken we naar camping “De Groene Waard”
Het weer is perfect, het gezelschap gezellig. ’s Avonds doen we nog een BBQ in de voortent, op dat moment begint het te regenen. Gelukkig zitten we droog.
De volgende dag zitten we gezellig buiten, waar Gert De Ronde van Gorkum doet. Gelukkig regent het niet meer. We blijven na de ronde nog wat hangen en gaan vervolgens bijtijds terug naar huis, de volgende ochtend wordt dan eindelijk de luifel gemonteerd.
22 juli
Vandaag bijtijds het bed uit. Vandaag helpt Rinus van Caravancentrum Zwijndrecht mij met het monteren van de fonkel nieuwe luifel die al geruime tijd klaar ligt maar door omstandigheden nog niet is gemonteerd.
Het valt allemaal nogal tegen. Normaal gesproken monteer je een luifel als eerste voor dat de inrichting er in zit. Dat lukt natuurlijk niet als de camper al een inrichting heeft. Daarom wordt de luifel gemonteerd met rivnuts van rubber en vervolgens ook nog geplakt.
Op tijd weer naar huis om te wassen en om te kleden. Er moet nog een hoop gedaan worden want we willen vanavond nog vertrekken naar de eerste stopplaats, Geldermalsen. Daar is een plek op een openbare parkeerplaats waar 1 camper mag worden geparkeerd om te overnachten. Het is ook de bedoeling dat onze kat Bert mee gaat. Tegenover de parkeerplaats is een Lidl waar we voor het avond eten salade halen. Ook halen we vast wat broodjes voor de volgende dag.
Tegen bedtijd wil ik de omvormer aan zetten om de CPAP aan te sluiten, blijkt dat de huishoud accu slechts 11.4 Volt is. Dat is niet voldoende om de omvormer aan te zetten. Dat is een tegenvaller want dat betekend dat ik de CPAP niet kan gebruiken. Het is wat het is, maar fijn is anders.
23 juli
Na een onrustige nacht worden we al vroeg wakker. We maken koffie en ons gereed om naar Obelink in Winterswijk te rijden om nog wat spullen te halen. Op ons gemak gaan we aan de slag en tegen een uur of half 10 zijn we gereed om te vertrekken.
Zo’n 20 kilometer voor Winterswijk schiet de bus uit zijn versnelling. Heel vreemd, het is een automaat en volgens de display staat hij ook nog in zijn A. Ik schuif de versnellingshandel naar N en vervolgens weer naar A en hij doet het weer. Na een paar minuten gebeurd het weer. Ik haal de truc met de versnellingshandel nog een keer uit.
Voor dat we bij Obelink zijn gebeurd het nog een aantal keer. Dit ziet er niet goed uit. Ik besluit dat we zo niet verder kunnen en bel de pechhulp van de verzekering op. Ze noteren een aantal zaken en regelen een bergingsdienst om ons op te halen en af te zetten bij de dichtstbijzijnde garage.
De bergingsdienst belt me terug met de mededeling dat het wat langer gaat duren aangezien hij nog met een klus bezig is in Winterswijk maar dat hij direct na die klus komt. Na enige tijd komt er een dieplader aanrijden met daar achteraan een normale bergingsauto. De bus is 3.20 meter en moet dus op een dieplader worden afgevoerd.
Na overleg met de bergers besluiten we dan dat de bus wordt opgeladen. Hij kan nog rijden dus de berger rijd hem op de dieplader. Dat gaat niet goed. Een van de oprij platen schiet los waardoor de bus nu half op de dieplader en half op de grond ligt.
Het heeft nogal wat voeten in de aarde voor dit is opgelost. Eerst wordt de auto die op de bergingswagen staat gelost zodat de berger kan proberen de bus op te tillen om zo de oprij plaat weer goed te zetten. Dit lukt niet. Ondertussen is het na twaalf uur en warm. En onze kat zit nog steeds in zijn kooi in de bus. De berger besluit om even naar de “Ontvangst goederen” van Obelink te lopen om te vragen of hij een vorkheftruck kan lenen. Na veel heen en weer geloop lukt dat dan, de mensen waren nog met lunch pauze.
Na voorzichtig alle opties te bespreken lukt het dan toch om de bus omhoog te krijgen en kan de oprij plaat weer op zijn plek gelegd worden. Er wordt ook besloten om de bus verder op de dieplader te krijgen met de lier.
In overleg met de verzekering van de pechhulp wordt er besloten dat de bus naar het depot van de berger gaat om vervolgens op transport te worden gezet naar de camper reparateur in Delft die de reparaties na de duik van April onder behandeling heeft. Op het depot krijgen wij een vervangende auto om thuis te komen. Hier laden we alle spullen in inclusief de kooi met onze kat Bert in en vertrekken we huiswaarts.
24 juli
Omdat de bus is voorzien van een tracker kan ik zien dat de bus wordt opgehaald in lichtenvoorde en dat deze wordt vervoerd naar Delft waar hij eind van de middag aan komt. We besluiten om de rest van de spullen direct nog uit de camper te halen. Als we in Delft aankomen is de berger net weg. We halen onze spullen er uit en de reparateur verteld ons dat de de Maandag daarop gaan kijken naar het probleem. Ze verwachten dat het snel is opgelost zodat we in ieder geval de ferry naar Engeland op zaterdag kunnen halen.
27 juli
Ik krijg een telefoontje van de reparateur. Ze zijn toch vrijdag nog aan de bus begonnen en hebben de elektronica na gekeken. Daar zat het probleem niet in. Vervolgens is de olie uit de versnellingsbak gehaald, daar zat allemaal water in zoals ik al had gesuggereerd bij het afleveren van de bus. De bak is er onderuit gehaald en naar een revisie bedrijf gebracht om na te laten kijken. Verwacht wordt dat deze dinsdag weer terug is, en we de camper dan op Donderdag terug hebben.
30 juli
Ik krijg weer een telefoontje. Het is niet gelukt. De complete elektronica en de schakelrobot moet worden vervangen. Het bedrijf dat dit kan heeft een doorlooptijd van 3 weken. Dat gaat dus allemaal niet lukken voor de vakantie. Na veel heen en weer gebel met de verzekering om een vervangende huur camper blijkt ook dat niet te lukken. De reparateur besluit vervolgens om een van hun occasions in orde te maken zodat we die mee kunnen nemen. Valt tegen, want het is maar een kleine camper zonder automatische versnellingsbak, en cruise control.
Het is niet anders.
1 augustus
We kunnen de vervangende camper ophalen. Het is een fiat ducato uit 2005, met een bovenbed. Aardig ding maar goed gebruikt.
We hadden alle spullen die we mee wilden nemen met deze camper al klaar liggen dus camper mee naar huis en verder inrichten met alle spullen we we mee willen nemen. Morgen ochtend naar onze jongste kleinzoon die 5 jaar wordt, daarna vertrekken we richting Calais. Afgesproken dat we de camper omruilen voor onze gerepareerde bus op 26 Augustus voordat we naar Luxemburg gaan.
2 augustus
Vandaag is onze kleinzoon jarig. De camper is klaar dus rond 09:30 uur vertrekken we naar Zwijndrecht. We moeten nog wat boodschappen doen, er moet nog getankt worden en daar gaat allemaal toch meer tijd in zitten dan te denkt.
Dus om half elf zijn we klaar en gaan we de verjaardag vieren. Er is een mooie verjaardagstaart voor hem gemaakt door een buurtbewoner die hij zelf mag aansnijden.Na lekker gesmikkeld en gesmuld te hebben besluiten we om op tijd richting Calais te gaan, het is tenslotte ruim 3 uur rijden en ook nog richting spitsuur.
Op de app van campercontact heb ik een camperplaats gevonden zo’n 30 minuten bij de boot vandaan. Geen voorzieningen maar ook geen kosten. Prima plek om de nacht door te brengen voor dat we ’s morgens in moeten schepen. De leen camper heeft op mijn verzoek ook een omvormer gekregen zodat ik in ieder geval de CPAP kan gebruiken die nacht.
Ook vandaag hadden we twee maaltijdsalades mee gebracht die we konden nuttigen op de camperplaats. Het is erg rustig, er zijn 15 plaatsen beschikbaar, wij nemen de vijfde in beslag. Na de salades verorberd te hebben gaan we in ieder geval op tijd slapen. Aangezien het nog 30 minuten rijden is, en we om kwart voor zes uiterlijk bij de boot moeten zijn in verband met de overtocht met een huisdier besluit ik om om half 10 naar bed te gaan om om 4:30 uit bed te komen zodat we ruim genoeg tijd over hebben om naar de ferry te rijden.
3 augustus
Om half 5 loopt de wekker af. Snel uit bed en even de tanden gepoetst. Iets met veldmuizen … Al snel zijn we op weg, er waren die nacht nog veel campers gearriveerd op de camperplaats, het was zo goed als vol. We volgen de routeplanner en rijden binnendoor naar de A16 om naar de ferry te gaan.
Het is nog aardedonker om half 5 en de fransen hebben geen verlichting op de binnenwegen. In ieder geval verliep de rit goed, om 5 uur kwamen we aan bij de incheckbalie. Eerst de UK border control door en vervolgens de incheckbalie van P&O Ferries.
Daar werden verschillende formulieren in gevuld voor Bert. verder geen controle en konden we gelijk naar rij 110. Daar aangekomen de motor uit gezet, met de verwachting dat we nog geruime tijd moesten wachten. Echter, de boot van kwart over vijf lag nog voor de wal en voor ik het wist werden we de boot op gedirigeerd en waren we ruim een uur te vroeg op weg naar de UK.
De overtocht duurt 90 minuten. Gedurende die tijd besluiten we om een vroeg uitgebreid “Full English Breakfast” te nemen. We moesten ook nog headlight covers kopen dus voor we het wisten waren we aan de overkant van de plas.
Aangekomen in Dover rijden we naar de eerste de beste Tesco. In eerste instantie omdat we moeten tanken, de tank is al driekwart leeg en we willen die dag toch nog wel wat meer kilometers maken. Ook hebben we nog wat spullen nodig die we kennelijk niet hebben mee genomen uit de camper maar toch wel handig zijn.
We gaan op pad via de Dartfort crossing waar je tegenwoordig de tol moet voldoen via het internet. Daar gepasseerd rijden we verder naar het noorden en gaan we op zoek naar een doe het zelf zaak, ik heb helemaal niks bij me dus een schroevendraaier set is wel het minste wat ik wil hebben.
Na verloop van tijd gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. We kijken bij pubs, campings, overnachtingsplaatsen etc etc maar het wil allemaal niet lukken. Op een gegeven moment zetten we koers naar een Camping and Caravanning Club camping waar we tijdelijk lid van zijn. Deze mensen hebben gelukkig nog plek. Wij blij, totdat … de rekening kwam. We wilde 2 nachten blijven, dat kostte ons bijna € 80,=
We hebben daar maar 1 foto gemaakt.
5 augustus
Vandaag zetten we koers in de richting van Newark. Op internet heb ik daar een pub gevonden met een camping er bij. De rit duurt 2 uur en 17 minuten inclusief de tijd die we nodig hadden voor diverse boodschappen.
We komen rond het middag uur aan en alles is dicht. Ik heb vooraf gebeld met de vraag of er plaats was dus een reservering gemaakt. Ik kan niemand vinden die ons te woord kan staan. Op een gegeven moment komt er een autotje achter de pub vandaan, blijken daar de sinds vrijdag nieuwe eigenaren van de pub in te zitten. Die weten van geen boeking maar we zijn welkom op hun veld.
Het veld ziet er leuk uit, veel ruimte met een zo te zien aantal vaste caravans er op die allemaal onbewoond zijn. We zetten de camper op de plek en gaan even relaxen. Het is mooi weer, de tafel en stoeltjes staan al snel buiten en ik loop naar de rivier voor een paar fotos.
’s Avonds eten we in de pub en betalen 15 pond voor de overnachting inclusief stroom. We kijken even verder rond maar besluiten toch om de volgende dag verder te gaan, het sanitair is van dusdanige kwaliteit dat we daar verder niet van gebruik wensen te maken.
6 augustus
Vandaag rijden we in de richting van Whitby. Het eerste stuk schiet lekker op via de A1(M), na York wordt het hollen en stil staan. Langs de weg stond op een gegeven moment een uitgebrande bus met de chauffeur in vertwijfeling er naast. Vervolgens gaat de weg van 2 banen naar 1 baan wat ook niet op schiet en komen we ook nog aardig wat wegwerkzaamheden tegen.
Op een gegeven moment zijn we in de buurt van Pickering en staan we weer vast. Ik zoek een alternatief voor de eerst geselecteerde camping en kom terecht in het plaatsje Thornton-Le-Dale waar een op het eerste gezicht kleine camping is. We rijden het terrein op en al snel komt de beheerder op ons af. We lopen de camping op en die blijkt groter te zijn dan wat we dachten. Hij heeft nog plaats dus we besluiten voor 20 pond per nacht twee nachten te blijven.
Het weer blijft goed maar om 18:00 uur krijgen we een stortbui.
7 augustus
Ik wordt al vroeg wakker, ik moet naar het toilet, eigenlijk te vroeg naar mijn zin maar ik heb geen keuze. Het heeft vannacht flink geregend en ik ga op slippers naar het toiletgebouw, dus krijg ik natte voeten. Als ik terug kom kruip ik nog even terug in bed waar onze kater Bert al zit te wachten om even te kroelen.
Om 8 uur gaan we dan toch maar uit bed. Het is nog vroeg dus kans dat de beide douches bezet zijn lijkt klein. We pakken de tassen in en lopen naar het douche gebouw. Aan de andere kant van de camping komt een dame die ons net voor is, dus 1 van de 2 douches is bezet.
Ik loop maar even terug naar de camper, ik wacht wel even. Al snel is Corrie terug, en pak ik mijn spullen om ook te gaan douchen. De tijd loopt snel, 5 minuten voor 1 pond is niet alleen kort maar ook best duur.
Na het ontbijt besluiten we naar Pickering te fietsen om wat boodschappen te halen. Deze plaats is ons vooral bekend omdat het het eindpunt is van de “North Yorkshire Moors historical railway trust” wat een dienst onderhoud tussen Whitby aan de kust en Pickering. Een van de stations op deze lijn is Goathland, een plaats die bekend staat als Aidensfield in de jaren 60 spelende serie Heartbeat die we volgden doen we nog in Engeland woonden.
Natuurlijk begint het te regenen als we onderweg zijn. Gelukkig is het niet veel dus komen we tamelijk droog aan in het winkeltje. Na de benodigde boodschappen te hebben gekocht stappen we weer op de fiets om terug te fietsen naar de camping.
Ik loop nog even naar de manager van de camping, die zou voor ons 2 pond munten opsnorren voor de douche morgen ochtend. Ook maak ik het toilet schoon in de camper. Verder zoeken we vanmiddag even uit waar we morgen heen willen.
8 augustus
Gisteren avond uitgezocht waar we vandaag heen willen. En ook maar gelijk voor vrijdag avond. Zaterdag moeten we even naar Leyland om het kenteken van de camper op te halen. Daarna is het de bedoeling om richting het “Lake District” te gaan, een populaire plek in Engeland, niet alleen voor de Engelsen maar ook voor ons.
Vandaag rijden we dus naar Newton Aycliffe, westelijk van Middlesbrough waar een pub met een camping is. Gisteren al contact gehad en er is plaats voor ons.
Maar eerst maken we het toilet leeg, de vuilwatertank wordt leeg gemaakt en er wordt schoon water bijgevuld.
Om 9.52 uur vertrekken we van de camping, ik heb een alternatieve route gekozen die ons in eerste instantie naar Whitby brengt. Onderweg stoppen we nog even in de buurt van Goathland om wat foto’s te schieten.
De route stuurt ons links af naar een weg met een verval van 33%. Dat gaan we niet doen met een auto met 80Pk . De route planner vindt al snel een andere route en met een rustig gangetje komen we aan in Middlesbrough waar we even stoppen bij een Lidl voor wat proviand.
Daarna rijden we verder en komen we bij de pub aan. Het is rond half een dus men is druk bezig met de lunch. Ik stap binnen en betaal 16 pond en wordt naar het veld achter de pub verwezen. Er staan reeds wat tenten en caravans en de dame van de pub weet me te vertellen dat er vandaag nog een groep van vijf komt.
Het sanitair is schoon, enigszins gedateerd maar wel netjes. Op het volgende veld staat een helikopter waar ik ook wat foto’s van maak. We blijven hier een nachtje staan
Tijdens het eten horen we een hevig geluid, in eerste instantie lijkt het op het geluid van een enorme afzuigkap. Tot ik tussen de bomen door kijk en zie wat het geluid veroorzaakt. De helikopter staat warm te draaien en stijgt vervolgens op. Kennelijk heeft de piloot zijn biertje op. 🙂
9 augustus
Vannacht worden we getrakteerd op een verschrikkelijke regenbui. Het water loopt langs alle kanten met een noodgang van het camper dak af. Mijn lijf heeft daar geen problemen mee, ik moet toch op pad voor het dagelijkse toilet bezoek. Het is pas zeven uur dus ik wacht tot het iets afneemt en sprint dan naad het toilet gebouw.
Als ik terug kom is Corrie al uit bed. Nu we toch zo vroeg wakker zijn is het misschien verstandig om maar direct te gaan douchen. Het blijkt ook het geval want als we onder de douche staan dient de volgende zich al aan. Hebben kennelijk hetzelfde idee. De douchedeur is apart. Die kan naar twee kanten open. Heel raar voor een douche. Er zit wel een schuifje op de de deur beide kanten op dicht houd.
We hebben niet echt haast dus wachten we totdat de regen wat gaat liggen. Rond half 10 is het zo goed als droog dus beginnen we met de voorbereiding tot het vertrek. Ik doe de blokken onder de wielen weg, ruim het snoer op en Corrie ruimt de boel binnen op. Samen stoppen we Bert in zijn verblijf voor onderweg waar hij nog steeds geen fan van is. De meeste tijd ligt hij op het bed. Bijkomend voordeel is dus dat we gewoon de deur open kunnen zetten als we ergens zijn. Alleen ’s avonds als wij naar bed gaan wil hij naar buiten.
Om 09:43 vertrekken we van “The Hammer and Pin” en zetten koers richting Blackpool. In het plaatsje Hardhorn heb ik een plaatsje besproken op een eenvoudige camping voor 1 nacht. Onderweg komen we een Lidl tegen waar we even wat broodjes en dergelijke halen voordat we de laatste 1.5 mijl richting de camping gaan.
De camping ziet er aardig uit. Betaalbaar, netjes met schoon sanitair. De beheerders hebben hier een apart systeem. Bij de ingang staat een groot whitebord. Als je geboekt hebt staat je naam in een blokje met een nummer er in wat correspondeert met het plaatsnummer. Je moet het maar weten.
We eten de broodjes op en zijn van plan om eens rustig de middag door te brengen. Morgen ochtend rijden we naar Leyland naar Martine waar het kenteken van de Camper op ons ligt te wachten.
Ik werk wat aan het verslag en Corrie doet wat andere dingen. Bert ligt te maffen op het bed zodat hij ons ’s nachts kan lastig vallen als hij uitgeslapen is.
10 augustus
Vandaag hebben we met Martine afgesproken dat we langs komen om het kenteken bewijs van de camper op te halen. Dit kentekenbewijs was nog niet klaar toen wij de camper op gingen halen dus hebben ze het op mijn verzoek naar Martine opgestuurd.
Om 10 uur waren we klaar om te vertrekken van de de camping. Volgens de navigatie moesten we van de camping af links af. We zijn direct uit het dorp op een smalle landweg beland. “Aan het eind links af” zegt de navigatie. In de verte doemt een tunneltje onder een spoorbaan op. Doorgang 3 meter. Dat is te laag. Daar kunnen we niet onderdoor.
Ondertussen was er al een rij auto’s achter ons gekomen en ook aan de andere kant van de tunnel kwamen auto’s te voorschijn. Maar wij moesten achteruit. Geen mogelijkheid om om te draaien dus achteruit tot de eerste zijweg.
Dus dan de route maar negeren en rijden in de richting waar we vandaan kwamen. Iets over elf uur kwamen we bij hert huis van Martine aan. Het is er druk op de weg, zoals altijd en we zoeken een plaatsje, wat ook al niet eenvoudig is.
We vinden een plekje bij AFL, een auto materialen zaak op de “Customers Only” parkeerplaats. We blijven niet lang dus parkeren daar. Het is niet ver lopen naar Martine’s huis waar we koffie drinken en met 30-45 minuten weer verder gaan. We hebben immers voor de volgende week afgesproken, dan blijven we een dag of 4 in de buurt.
We zetten koers naar onze oude vertrouwde Tesco in Euxton waar we vroeger altijd onze boodschappen haalden. We hadden een aardige lijst want we wilde 2 nachten blijven op het volgende adres. Omdat we meer dan voor 60 pond boodschappen hadden kregen we ook nog een kortingsbon voor de benzine pomp wat goed uit kwam, we moeten ook tanken.
Vervolgens zetten we koers naar Moss House Farm, een camping in Wrightington die we op het internet hebben gevonden. We komen halverwege de middag aan in een stortbui. Gelukkig is er nog plek dus betalen we 12 pond en zetten de camper onder een boom.
Het is een simpele camping met veroudert sanitair maar in ieder geval wel een douche. We overwegen om 2 nachten te blijven. Ik heb zelf geen foto’s kunnen maken vanwege het weer dus heb ik er een van Campercontact gepikt.
Het weer blijft slecht. Het regent maar door en door. We kijken wat TV en gaan rond 10 uur maar naar bed. Halverwege de nacht moet ik naar het toilet en het regent nog steeds. We gaan hier niet twee dagen in de camper naar de regenbuien zitten te kijken.
11 augustus
We worden voor ons doen laat wakker. Het is al 9 uur geweest dus gaan we aan de slag. Douchen, ontbijten, opruimen en weg wezen. We zetten koers naar Horwich waar een enorm winkelcentrum is. Ik zal vandaag door de whisky heen zijn en we moeten nog een paar dingen halen.
Onderweg naar Horwich begint langzaam het verleden weer op te borrelen. In het eerste jaar van mijn detachering heb ik in Parbold gewoond, een enkele kilometer van Warrington af. Vandaag rij ik dus dezelfde route naar Horwich als ik gedurende mijn tijd in Parbold moest volgen naar mijn werk in Horwich.
Vanuit Horwich vertrekken we in noordelijke richting. Ik had een camping gevonden in Bolton-Le-Sands aan de kust in Cumbria. De camping heet Red Bank Farm en heeft vergezichten over het strand. We komen aan het begin van de middag aan. Het is gelukkig droog maar waait hard.
We vinden de camping beheerder die zegt wel een plaatsje voor ons te hebben. Er komen nog meer vakantiegangers achter ons binnen, dus we moeten even wachten tot hij tijd heeft om ons een plaatsje toe te wijzen.
Het terrein bestaat uit twee velden en is best wel heuvelachtig. Het is er verschrikkelijk nat want ook hier heeft het de laatste paar dagen hard geregend. In eerste instantie wil hij ons op het meest rechtse hebben, zie de foto hierboven. We hebben daar het beste uitzicht en onderaan is nog een plekje vrij met stroom.
Dat gaat hem niet worden, de weg is zo steil en glad dat de banden van de camper geen grip krijgen. Dan maar achteruit en kijken op het tweede veld. Daar is helaas geen stroom maar dat moet niet zo’n probleem zijn.
We rijden het tweede veld op. Dat gaat hem ook niet worden, op een gegeven moment kan ik niet voor of achteruit meer. Het veld is zo zacht dat ik geen kant meer op kan. Vervolgens moeten we door een tractor terug gesleept worden naar de verhardde weg. We moeten besluiten dat een plekje op deze camper hem niet gaat worden vanwege de weersomstandigheden. We gaan terug naar de receptie en ik krijg mijn geld terug.
De beheerder klimt nog even in de telefoon en regelt vervolgens nog een plekje bij een club camping van een andere vereniging. Helaas geen sanitair maar dat maakt voor een nachtje niet uit. We zetten de camper neer en gaan lekker een poosje lezen.
12 augustus
Gisteren avond ben ik nog even op zoek geweest naar campings. We balen er van dat we niet terecht konden op de camping bij de zee. Ik kom een camping tegen ongeveer 8 mijl hemelsbreed van waar we nu zijn die ook heel kort bij de zee ligt. We zetten deze morgen dus koers naar deze camping. Hij heet camping Gibraltar.
Maar voor we daar aankomen stoppen we nog even bij een Tesco. We zitten zonder brood en moeten nog een aantal zaken hebben voor het avond eten. Net buiten het dorp is een Tesco Extra waar we de benodigde zaken in slaan.
We rijden verder richting de camper en komen via een aantal smalle weggetjes uit op een camping die wel
wat op een ansichtkaart lijkt. Mooie velden en zicht over zee. We lopen naar de receptie en na even wachten hebben we een plekje met stroom. Het weer ziet er ook goed uit dus het lijkt er op dat we hier wat langer gaan blijven. Het tarief is wat duurder maar niet zo duur als op onze eerste camping. En voor de rest is alles gratis.
We zijn redelijk vroeg aangezien we maar een paar kilometers moesten rijden vanaf de vorige camper. We halen het tafeltje en de stoelen te voorschijn en gaan in het zonnetje zitten na het eten.
Het is erg druk, gelukkig was er nog een plekje beschikbaar vlak bij het toiletgebouw. Dat heeft zo zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Zo komt iedereen die naar het toilet gebouw moet langs de camper lopen.
Voor dat we gaan eten lopen we nog even naar het dorpje. Daar is een CO-OP waar we nog wat proviand willen halen voor de volgende dag. Het is niet ver, 1 1/4 kilometer lopen maar het is daar behoorlijk heuvelachtig dus het is klimmen en dalen. Dus bij terug komst zijn we min of meer uitgeblust.
Later op de middag wordt het minder wat het weer betreft. We dachten in eerste instantie dat we wel twee nachten konden blijven, maar ik ben blij dat ik maar voor 1 nacht heb betaald want we besluiten dat 1 nacht genoeg is. Als het morgen slecht weer is zitten we de hele dag binnen naar het toilet verkeer te kijken.
13 augustus
Als we wakker worden regent het behoorlijk. Maar goed dat we besloten hebben om vandaag verder te gaan. We gaan eerst even douchen en zetten koffie voor het ontbijt. Als we ontbeten hebben klaart het weer op en voor we klaar zijn om te vertrekken schijnt het zonnetje weer een pit in je achterzijde.
Maar ja, we hebben besloten dat we verder gaan, dus gaan weer op pad. Het doel van de reis is Skipton, een plaatsje in de Yorkshire Dales waar 3 camper plaatsen zijn waar je tegen betaling op het plein in het centrum kunt overnachten.
Behalve een toiletgebouwtje zijn er verder geen faciliteiten maar voor € 8.00 kun je ook niet mopperen. We hebben een omvormer bij ons voor de CPAP dus dat komt allemaal goed. We staan goed en wel als derde camper als er nog een aantal busjes en campers aan komen. Er wordt gezegd dat de gemeente niet zo krap kijkt, als je met je 4 wielen in een vak staat en je de € 8,00 betaald vinden ze het allemaal goed.
Eerst eten we wat en vervolgens gaan we op pad om het stadje eens te bekijken. Het ziet er allemaal erg gezellig uit met een hoop leuke winkeltjes. We kijken even rond voor schoenen en voor een auto aansteker plug om de set in de auto aan te sluiten. We vinden geen van beiden maar hebben een leuke wandeling achter de rug.
Ook het weer zit niet tegen vandaag. We eten onze warme maaltijd en kijken nog wat TV wat super goed gaat via de PC. Toch redelijk op tijd gaan we slapen, hetgeen uitstekend gaat op deze parkeerplaats. Na 18:00 uur werd het heel rustig en toen ik ’s morgens om 7 uur naar het toilet moest was de hele parkeerplaats leeg met uitzondering van de campers die er bij gekomen waren.
14 augustus
Na het ontbijt verlaten we de parkeerplaats naan Skipton om eerst even wat proviand te halen bij de dichtstbijzijnde Tesco. Die is vlak bij maar doordat in de binnenstad van Skipton veel wegen eenrichtingsverkeer zijn moeten we een aardige slinger maken.
We hebben besloten om vandaag naar een CCC camping te gaan zo’n 10 mijl bij Chris vandaan. Het is een veldje met 5 plekken bij een tuincentrum met tearoom en farm shop. Voor 32 pond staan we hier 2 nachten met slechts 1 buurman die morgen ook vertrekt. Dan staan we er dus alleen.
Na de lunch lopen we even het tuin centrum met enz enz enz in. De farmshop ziet er geweldig uit. Vers vlees, sausages en vleeswaren. Ook wordt er kaas, confituren, jams etcetera verkocht. De tearoom zit vol en voor de ingang staat een rij mensen die ook graag een plekje willen.
We blijven hier twee nachten dus morgen gaan we nog even terug om wat te kijken voor kleine cadeautjes.
De foto’s hierboven zijn gepikt van Google.
15 augustus
We worden gewekt door het personeel van het tuincentrum, die met veel kabaal de dag orders aan het klaarmaken zijn en die op de vrachtwagen laden. Gelukkig is het niet erg vroeg, half 8 dus dat valt nog wel mee.
We blijven liggen suffen tot een uur of 8. Aangezien er maar 1 douche is kunnen we niet tegelijk gaan douchen. Dus Corrie gaat eerst en ondertussen zet ik koffie. We hebben een klein koffiezet apparaatje gekocht wat er wel erg lang over doet voor er koffie is. Dus het eerste wat we doen is het apparaat aan zetten.
Als Corrie terug is gaan we eerst eten. Geen broodjes of bolletjes vandaag maar een gewone boterham met kaas. Na het ontbijt en de eerste bak koffie ga ik douchen en zet Corrie de koffiepot nog eens aan. Als ik terug kom is hij bijna klaar. Dat ding werkt echt niet goed, maar eens even mee terug gaan want er klopt niet veel van.
We staan op deze hele kleine camping ( 5 plekken ) samen met een ander stel in een caravan. Deze vertrekken vandaag dus vanaf dat moment zijn we de enige bewoners. De mensen hebben zo’n anderhalf uur nodig om gereed te zijn voor vertrek. Ik ben blij dat ik een camper heb.
Na de koffie gaan we nog even terug naar de farmshop. Vanavond eten we aardappelen met sla maar de augurken en de tomaten zijn op. Gelukkig verkopen ze die ook in de shop en we kopen er gelijk nog wat kleine dingetjes bij.
Nu de caravan weg is kan ik wat nette foto’s maken, deze plaats ik hieronder in een album. De rest van de middag hangen we wat rond, ik rommel nog wat aan mijn nieuwe set en wat aan de computer. Morgen ochtend gaan we een poosje naar Chris en Zoë, daar vandaan rijden we weer naar Leyland waar ik besproken heb op een camping voor 4 nachten.
16 augustus
Vandaag vertrekken we vanaf de camping bij het tuincentrum om een kort bezoek te brengen aan Chris, een goede vriend en zendamateur die in Stockport woont. Ze zijn allemaal gek van Nederland en zijn zoon is gek op chocomel dus daar hebben we wat van mee genomen. Voor Chris die een liefhebber is van bierglazen en hun inhoud een mooi glas uit België.
We zitten niet zo ver weg hemelsbreed, toch worden we via 2 verschillende snelwegen naar zijn adres gedirigeerd. Bij aankomst regent het pijpenstelen en we zorgen dat we snel binnen zijn. Na de koffie vertrekken we weer, Chris en zijn gezin gaan ook een paar dagen op vakantie en hebben het geluk dat ze al een dag eerder terecht kunnen.
We zetten vervolgens koers naar Leyland waar we volgens de navigatie een klein uurtje over doen. Onderweg krijgen we goed nieuws over onze eigen camper. De versnellingsbak is gerepareerd, maandag gaan ze de laatste dingen nog doen zodat we hem volgende week kunnen halen. We besluiten dus om nog eerder naar huis te gaan zodat we nog meer tijd hebben voor onze rit richting Luxemburg.
We stoppen bij een grote supermarkt om nog wat inkopen te doen en rijden vervolgens door naar de camping die ik besproken heb. Het is een listed CCC camping met slechts 5 plaatsen. Oakfield Fishery & Caravan Park is de naam en wordt beheerd door Mark die ons hartelijk welkom heet. We betalen 48 pond voor 4 nachten en mogen zelf kijken waar we gaan staan.
We parkeren de camper op een hardstanding plek en Mark komt ons inschrijven en brengt ook wat eieren voor ons mee. Verser kun je ze niet krijgen. Aangezien het verschrikkelijk regent heb ik Martine gevraagd om ons even op te pikken, ze woont hier nog geen 3 kilometer vandaan.
De foto’s hieronder heb ik gepikt van Simon Tomlinson. Als hij daar een probleem mee heeft kan hij contact met me opnemen.
We brengen de middag bij haar door en gaan rond kwart voor zeven op weg naar onze oude woonplaats Euxton waar we hebben gereserveerd bij Pappa Luigi, een Italiaans restaurant waar we vroeger regelmatig hebben gegeten.
Ondanks de reservering was de tafel nog niet klaar en moesten we nog een half uur wachten. Het eten maakte wel wat goed want dat was lekker.
17 augustus
We worden om kwart over 8 wakker en doen de dagelijkse routine, uit bed, wassen, eten en koffie drinken. Het weer is goed, als dit zo blijft fietsen we vanmiddag de 3 kilometer naar Martine. We gaan dan gelijk even naar een supermarkt om nog wat spullen te halen.
We brengen de dag door bij Martine met bijna niks doen. ’s Middags spring ik nog even op de fiets omdat ik magnesium nodig heb tegen de kramp. Die is niet zo makkelijk te vinden, na drie supermarkten kom ik uit bij een apotheek die nog 4 busjes heeft staan. ’s Avonds bij het eten halen we fish and chips. Ik vraag om een grote en die krijg ik bijna niet weg. Na het eten zitten we nog even en gaan vervolgens een uurtje of zo naar de pub. Deze is op loopafstand.
De pub heet Wheatsheaf Inn. En we hebben geluk. Denk ik. We hebben life muziek vanavond. Er zit een bandje van een man of 3, 4 die om 9.00 uur gaan spelen. Bij het inspelen doen ze wat van Queen en dat klinkt fantastisch maar als ze los gaan is het allemaal muziek van Muse, en die kan ik echt niet waarderen. Na 2 pilsjes besluiten we terug te gaan naar de camping. Tenslotte wordt het al donker en ons is verteld dat als het donker wordt de poort dicht gaat.
18 augustus
Het is zondag dus we slapen uit. we hebben afgesproken dat we na de middag weer op de fiets naar Martine toe komen. We zijn niet vroeg en als we aan komen staat Martine onder de douche. Halverwege de middag gaan we nog even naar de supermarkt om ingrediënten te halen voor de macaroni die we gaan maken vandaag.
De dames maken zich nuttig in de keuken terwijl ik rustig nippend aan een whisky toe kijk. We kijken na het eten nog wat televisie en we besluiten voor de regenbui van 7.00 uur te vertrekken zodat we droog aan komen.
Op de camping zetten we gelijk de fietsen op de fietsendrager. Kan maar gebeurd zijn want die hebben we na vandaag niet meer nodig.
19 augustus
Vandaag komt Martine ons halen. Ze brengt gelijk de stoeltjes mee die we vrijdag bij haar hadden neer gezet. Vandaag gaan we weer eens kijken bij Bottany Bay, waar we in het verleden redelijk vaak zijn geweest.
We komen aan bij de inrit, blijkt dat het gesloten is wegens verbouwing. Dus maken we een nieuw plan en vertrekken naar Bygone Times, een ruimte waar veel oude maar ook nieuwe artikelen worden aangeboden. Best leuk om hier eens door heen te lopen. Ik heb in 2009 hier eens een filmpje gemaakt, die kun je HIER bekijken.
Rond een uur of 12 hebben we het wel gezien en gaan we op zoek naar een Pub om nog wat te eten met zijn drietjes. De eerste twee zijn dicht, we komen uit bij de Bobbin Mill waar we al eerder wat hebben gegeten.
Na de maaltijd halen we nog brood en gaan terug naar de camping. In de loop van de middag service ik de camper, zodat we morgen ochtend snel weg kunnen. We gaan proberen om morgen in 1 keer naar Dover te rijden om morgen avond nog te varen naar Calais.
We slapen dan in Calais op een camperplaats en rijden Woensdag dan naar huis om de leen camper leeg te maken en schoon te maken, als alles goed gaat krijgen we deze week onze eigen camper weer terug.
***WORD VERVOLGD***
Zo jullie maken genoeg mee maar als je maar plezier heb.